Przed nami nowy poziom wynagrodzeń i dobrobytu. Zmiany mogą być dramatyczne

– Nowo tworzony Fundusz Trójmorza oznacza przede wszystkim wzrost gospodarczy dla wszystkich krajów regionu. Jeżeli popatrzymy, jakie pozytywne efekty może mieć udrożnienie drogi z północnego Adriatyku do polskich portów nad Bałtykiem, to widzimy, że konsekwencje przebudowy modelu globalnych ścieżek logistycznych mogą być dramatyczne dla wzrostu gospodarki w całym regionie. Co za tym idzie: nowe miejsca pracy, nowy poziom wynagrodzeń i nowy poziom dobrobytu – mówi w rozmowie z WNP.PL wiceprezes Banku Gospodarstwa Krajowego Paweł Nierada.
Więcej informacji

Sektor budowlany w Polsce

Sektor znajduje się obecnie na ścieżce wzrostowej, wspieranej rozpoczynającymi się projektami w ramach nowej perspektywy budżetowej UE 2014–2020. Kolejne miesiące przyniosą dalsze dodatnie dynamiki, jednak na spektakularne wzrosty będzie trzeba jeszcze poczekać.

Polski rynek budowlany, podobnie jak cała gospodarka, zdominowany jest przez pięć kluczowych województw. Rokrocznie blisko 20% produkcji budowlano-montażowej realizowane jest na terenie Mazowsza, a za kolejną jedną piątą odpowiadają prace w Małopolsce i na Śląsku. Po doliczeniu udziałów Wielkopolski i Dolnego Śląska, łączny wkład w branżę budowlaną pięciu głównych regionów przekracza 57%. Co więcej, w latach 2017-2022 udział ten zbliży się do 60%.

Pod względem wartości realizowanych i planowanych inwestycji bezdyskusyjnym liderem pozostanie Mazowsze. Kluczowe inwestycje w regionie stołecznym to m.in. cztery duże bloki energetyczne (Kozienice i Płock w fazie budowy oraz Ostrołęka i Żerań w fazie przetargowej), odcinki dróg A2, S2, S7, S8 i S17, modernizacja linii kolejowych nr 7 i 8 oraz E20 i E75, kolejne odcinki II linii metra, a także liczne obiekty komercyjne, np. Varso Tower, Mennica Legacy Tower, The Warsaw Hub, Warszawa Gdańska, Roma Tower, Galeria Młociny oraz dziesiątki znaczących budynków wielomieszkaniowych.

Pod względem lokalizacji realizowanych oraz planowanych największych bezpośrednich inwestycji zagranicznych, prym wiodą województwa dolnośląskie i śląskie. Flagowymi inwestycjami zagranicznymi w trakcie realizacji lub przygotowania są: fabryka silników Mercedes w Jaworze (2,15 mld zł), fabryka baterii do samochodów elektrycznych w Biskupicach Podgórnych firmy LG (1,35 mld zł) oraz zakład serwisowania i naprawy silników lotniczych Lufthansa Technik i GE Aviation w Środzie Śląskiej (1,08 mld zł).

Na terenie Polski Wschodniej jedynym wybijającym się regionem, zarówno pod względem inwestycji zagranicznych, jak i prognoz makroekonomicznych, jest Podkarpacie. Jest to rezultat wcześniejszych dużych inwestycji infrastrukturalnych (np. przyciągająca liczne inwestycje przemysłowe autostrada A4), stosunkowo dobrych prognoz demograficznych, a także postępującej specjalizacji regionu w wąskim obszarze gospodarki, jakim jest sektor lotniczy.

Pewną szansą na szybszy rozwój słabszych województw, ale raczej dopiero po 2020 r., mogą być działania oraz zapowiedzi rządowe, mające na celu przeniesienie środka ciężkości inwestycji infrastrukturalnych na wschodnią część kraju. Początki takiej strategii dostrzegalne są już w segmencie drogowym oraz kolejowym. Znaczącym bodźcem rozwojowym dla województw ze ściany wschodniej mogłoby być ożywienie gospodarcze za wschodnią granicą Polski.

Kryzys w branży budowlanej z łatwością mógłby „rozlać się” na inne sektory – deweloperów czy firmy dostarczające materiały budowlane. Natomiast w szerszej perspektywie może w istotnym stopniu zahamować inwestycje zarówno prywatne jak i publiczne. Przyjrzyjmy się zatem najczęściej wymienianym czynnikom ryzyka oraz obecnej kondycji firm budowlanych.

Głównym problemem dostrzeganym w sektorze budowlanym jest niedopasowanie systemu przetargowego do zmieniającej się sytuacji na rynku. Firma budowlana stając do przetargu na budowę, która nierzadko trwa kilka lat, musi przyjmować założenia dotyczące kosztów pracy i materiałów budowlanych w całym okresie trwania budowy. System indeksacji (czyli uzależnienie płatności od zmiennych warunków rynkowych), który naszym zdaniem w dużym stopniu rozwiązałby ten problem, nie jest w kontraktach budowlanych rozpowszechniony. Z tego powodu finalna marża realizowana na kontrakcie może w znacznym stopniu odbiegać od planowanej. Na ten czynnik ryzyka najbardziej wrażliwe są firmy angażujące się w największe, wieloletnie kontrakty, czyli zarazem największe firmy budowlane.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *