System dozoru elektronicznego. Ochrona rodzi się w bólach

&lt![CDATA[

W tym roku minie 10 lat, odkąd skazani mogą odbywać kary w systemie dozoru elektronicznego (SDE). W Polsce możliwe są dwie formy tego typu kontroli przestępców: stacjonarna i mobilna. Tę drugą można zastosować, gdy na sprawcę sąd nałożył środek zabezpieczający w postaci zakazu zbliżania. Wówczas SDE objęte są de facto dwie osoby – skazany wyposażony w bransoletę na nodze oraz osoba chroniona, która dostaje komunikator.

Dzięki temu, że urządzenia na bieżąco pokazują położenie zarówno sprawcy, jak i pokrzywdzonego, kontrola wykonania zakazu zbliżania jest w pełni efektywna. Przykładowo, jeśli sąd zakazuje skazanemu zbliżania się do ofiary na odległość mniejszą niż 400 m, to zwykle sprawca objęty zakazem (o ile w ogóle się do niego stosuje) stara się nie zbliżać na taki dystans do miejsca zamieszkania pokrzywdzonego. Jeśli natomiast wykonywanie tego środka karnego monitorowane jest za pomocą SDE, wówczas system zapobiega złamaniu zakazu niezależnie od tego, gdzie znajdują się obydwie osoby.

Stracone możliwości

Jeśli zupełnie przypadkiem i nieświadomie, np. podczas zakupów w innym mieście, sprawca zbliży się do chronionego, wówczas system to wykryje, a oficer dyżurny połączy się z delikwentem i nakaże mu np. udanie się w innym kierunku. Jeśli kontrolowany zlekceważy polecenie i nadal będzie podążał w niewłaściwą stronę, zaalarmowani zostaną policja, patrol SDE, a także ofiara, której dyżurny wskaże drogę ucieczki.

W 2018 r., prezentując zalety SDE jako narzędzia do efektywnej ochrony pokrzywdzonych, minister sprawiedliwości Zbigniew Ziobro podkreślał, że to jedno z najnowocześniejszych rozwiązań na świecie. Wówczas chronione w ten sposób były… trzy osoby. Obecnie jest niewiele lepiej. Spośród 42 osób objętych dozorem mobilnym chronionych jest jedynie siedem i tyle samo objęte jest zakazem zbliżania.

– W ubiegłym roku przy akceptacji Rady Naukowej Krajowej Szkoły Sądownictwa i Prokuratury przeprowadziliśmy szkolenia w każdej apelacji, w ramach których szczególny nacisk kładliśmy na możliwości stosowania systemu przy orzekaniu środków zabezpieczających. Mamy nadzieję, że przyniesie to efekty – mówi gen. Paweł Nasiłowski, dyrektor biura dozoru elektronicznego Służby Więziennej.

Inna sprawa, że w 2017 r. takie szkolenia również były przeprowadzane, a zadowalających efektów nie widać. Tak mała liczba osób chronionych, zdaniem gen. Nasiłowskiego, wynika z nieufności zarówno ze strony sędziów, jak i samych ofiar.

– U części osób, które mogłyby być w pełni objęte ochroną, zakorzenione jest przeświadczenie, że wyrażenie zgody na objęcie ochroną w SDE jest narażaniem się na szczególną inwigilację. Co jest totalną bzdurą, jednak bez zredukowania tych mentalnych barier nie da się wykonać następnego kroku. Jedyna uciążliwość dla osób chronionych polega na konieczności ładowania urządzenia mobilnego. Ale tak samo przecież trzeba ładować telefony komórkowe – mówi gen. Nasiłowski. – Poza tym nawet jeśli ktoś zapomni o ładowaniu, wówczas dostanie komunikat przypominający, niezależnie od tego, czy jest to godz. 18 czy trzecia nad ranem – zapewnia ekspert.

Jak wskazuje sędzia Jerzy Nowiński, przewodniczący V Wydziału Penitencjarnego i Nadzoru nad Wykonywaniem Orzeczeń Karnych w Sądzie Okręgowym we Wrocławiu, są jednak również obiektywne przeszkody.

Nacisk na informowanie

– Wrocław należy do ośrodków, w których dość często wydawana jest zgoda na wykonywanie kary pozbawienia wolności w SDE. Jednak do tej pory nie spotkałem się z ani jedną sytuacją, w której wniosek o wykonywanie kary w SDE składała osoba, wobec której orzeczono też zakaz zbliżania. Tego typu środek stosunkowo rzadko jest stosowany w sprawach, w których orzeczona kara nie przekracza roku pozbawienia wolności. A to jest warunek objęcia systemem – wyjaśnia sędzia Nowiński. – W SDE karę odbywają głównie osoby skazane za jazdę w stanie nietrzeźwości, przestępstwa niealimentacji, kradzieże i oszustwa – mówi sędzia, który dodaje, że skoro istnieją możliwości prawne stosowania SDE przy środkach zabezpieczających, to ważną rolę w odpowiednim informowaniu ofiar o możliwości skorzystania z nich mają kuratorzy sądowi.

Jak przyznaje Rafał Skręt ze Śląskiego Stowarzyszenia Kuratorów Sądowych Auxilium, kuratorzy mieli co prawda szkolenia dotyczące SDE, ale ich charakter był ogólny. – Jeśli mam do czynienia z osobą pokrzywdzoną, która takiej ochrony wymaga, to informuję ją o możliwościach, jakie daje SDE. Jednak nie przypominam sobie, aby na jakimś szkoleniu kładziono nacisk na stosowanie SDE przy środkach zabezpieczających – mówi Rafał Skręt. – Natomiast moim zdaniem istnieje potrzeba przeprowadzenia dużej kampanii społeczno-informacyjnej, na wzór akcji popularyzujących mediację sądową. Podnoszenie świadomości pokrzywdzonych jest bardzo potrzebne i można to robić np. w ramach tygodnia pomocy ofiarom przestępstw – dodaje kurator sądowy. 

]]
Więcej informacji

Prawo budowlane w Polsce

Prawo budowlane – najważniejsza polska ustawa z zakresu projektowania, budowy, nadzoru, utrzymania i rozbiórki obiektów budowlanych oraz zasad działania organów administracji publicznej w tym zakresie.

Ustawa reguluje także sprawy związane z:

  • ochroną środowiska podczas działań związanych z wykonywaniem rozbiórek, wznoszenia nowych obiektów i ich utrzymania
  • miejscem realizacji inwestycji i sposobem uzyskiwania pozwolenia na budowę oraz rozbiórkę, a także określeniem rodzajów robót budowlanych i budów niewymagających pozwolenia na budowę
  • oddawania obiektów budowlanych do użytkowania
  • prowadzeniem działalności zawodowej osób związanych z budownictwem (uprawnień do wykonywania samodzielnych funkcji w budownictwie, tzw. uprawnienia budowlane) i ich odpowiedzialnością karną i zawodową
  • prawami i obowiązkami uczestników procesu budowlanego
  • postępowaniem w wypadku katastrofy budowlanej.

Pierwszy akt prawny, w którym można dopatrywać się odpowiednika obecnej ustawy Prawo budowlane, powstał 16 lutego 1928 roku. Było to rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o „prawie budowlanym i zabudowaniu osiedli”. Przepis ten był bardzo obszerny, liczył aż 422 artykuły i jako rozporządzenie wydany został z mocą ustawy (wg przedwojennych uregulowań prawnych zawierał artykuły). Tak duża liczba umieszczonych w nim artykułów absolutnie nie oznacza jednak, że był on bardziej złożony i skomplikowany od obecnych przepisów. Jego objętość wynikała wyłącznie z prostego faktu, że obszar kodyfikacji w nim zawartej był bez porównania szerszy niż w obecnej ustawie Prawo budowlane. Oprócz dzisiejszych kwestii wchodzących w sferę zainteresowania Prawa budowlanego znalazły w nim miejsce liczne zagadnienia z zakresu dzisiejszej ustawy o gospodarce nieruchomościami, ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ochrony przeciwpożarowej, prawa cywilnego, ustawy o drogach publicznych, prawa lokalowego czy wreszcie dzisiejszych przepisów techniczno -budowlanych dla części obiektów budowlanych.

Ostatni przedwojenny tekst jednolity rozporządzenia z 1928 roku ukazał się w Dzienniku Ustaw nr 34 z 17 kwietnia 1939 roku pod pozycją 216.

Dowodem uniwersalności przedwojennego prawa budowlanego może być fakt, że zostało ono zastąpione przez nowe przepisy dopiero po ponad 33 latach, 13 sierpnia 1961 roku, kiedy to jego miejsce zajęła ustawa Prawo budowlane z 31 stycznia 1961 roku, opublikowana w Dzienniku Ustaw nr 7 z 1961 roku pod pozycją 46.

Ówczesna, pierwsza polska powojenna ustawa budowlana, była już znacznie odchudzona, liczyła zaledwie 96 artykułów i przetrwała jako akt obowiązującego prawa przez kolejnych blisko 14 lat, aż do l marca 1975 roku. O jej precyzji i jednoznaczności oraz adekwatności w opisie procesu budowlanego rzeczywistości lat 60-tych może świadczyć fakt, że w okresie wspomnianych 14 lat dokonano zaledwie dwóch niewielkich nowelizacji jej pierwotnego tekstu.

Od l marca 1975 roku weszła wżycie kolejna, nowa ustawa Prawo budowlane. Jej wprowadzenie związane było z przeżywanym w tym okresie znacznym ożywieniem gospodarczym, związanym z chwytliwym hasłem „budowy drugiej Polski”, w sposób szczególnie duży przekładającym się na skalę rozpoczynanych i prowadzonych wówczas inwestycji budowlanych.

Ustawa ta zawierała tylko 71 artykułów, a ważniejsze zmiany to likwidacja funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego (na całe 6 lat, aż do roku 1981, kiedy to w jednej z kolejnych nowelizacji inspektor nadzoru wrócił do tekstu ustawy), zniesienie wymogu zdawania egzaminu przy nabywaniu uprawnień budowlanych, zwanych wówczas „stwierdzeniem posiadania przygotowania zawodowego do pełnienia samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie”, itd.

Transformacja ustrojowa początku lat 90-tych wymusiła rozpoczęcie prac nad całkiem nowym prawem budowlanym. Liczne rządowe, resortowe i środowiskowe projekty nowej budowlanej ustawy zasadniczej zostały scalone w 1993 roku w jeden rządowy projekt nowej ustawy i ostatecznie w dniu 7 lipca 1994 roku Sejm przyjął nową ustawę Prawo budowlane, z datą jej wejścia w życie określoną na l stycznia 1995 roku.

Formalnie obowiązuje ona do dnia dzisiejszego, z tym, że ilość nowelizacji, jakim podlegał jej tekst w ciągu 17 lat od momentu wprowadzenia powoduje, że już tylko w bardzo małym stopniu obecne jej zapisy przypominają te, z którymi mieliśmy do czynienia na początku roku 1995.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *