Wiemy, kiedy TSUE rozpatrzy pytania prejudycjalne Sądu Najwyższego

&lt![CDATA[

Chodzi o pytania prejudycjalne, które Sąd Najwyższy przesłał do Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej 2 sierpnia.

Strona polska i wszystkie zainteresowane udziałem w tej sprawie
państwa – jak podało źródło – dostały czas do 20 listopada na zgłaszanie
uwag.

Sprawa ma zostać rozpatrzona w trybie przyspieszonym.

W postanowieniu z 2 sierpnia Sąd Najwyższy wystosował pięć pytań
prejudycjalnych do TSUE i zawiesił stosowanie trzech artykułów ustawy o
SN określających zasady przechodzenia sędziów tego sądu w stan
spoczynku. Pytania zostały zadane na tle rozpoznawanej przez SN sprawy,
która „dotyczyła obowiązku opłacania składek ubezpieczeń społecznych w
sytuacji, kiedy Polak ma firmę w Czechach albo na Słowacji”.

W powiększonym składzie orzekającym w tamtej sprawie znalazł się
jeden sędzia, który przekroczył już 65. rok życia i co do którego trwała
procedura związana z przeniesieniem go w stan spoczynku lub ewentualnym
umożliwianiem mu dalszego orzekania. Wystosowane w związku z tym
pytania dotyczą zasady niezależności sądów i niezawisłości sądów jako
zasad prawa unijnego w kontekście nowej ustawy o SN oraz unijnego zakazu
dyskryminacji ze względu na wiek.

Kancelaria Prezydenta oświadczyła wówczas, że działanie Sądu
Najwyższego, polegające na zawieszeniu stosowania niektórych przepisów
ustawy o SN, nastąpiło bez prawidłowej podstawy prawnej i nie wywiera
skutków wobec prezydenta ani jakiegokolwiek innego organu.

W końcu sierpnia prokurator generalny Zbigniew Ziobro skierował
wniosek do Trybunału Konstytucyjnego w sprawie regulacji, na podstawie
których SN zawiesił niektóre przepisy nowej ustawy o SN. Jak wtedy
przekazano, prokurator generalny uznał, że skierowanie przez SN pytań
prejudycjalnych do TSUE oraz zawieszenie stosowania niektórych przepisów
ustawy o SN to „rażące przekroczenie kompetencji” przez SN.

Z kolei w pierwszej połowie września SN wystosował do TSUE dwa
kolejne pytania prejudycjalne. Zapytał m.in. czy Izba Dyscyplinarna SN
jest sądem niezależnym i niezawisłym w rozumieniu prawa europejskiego.
19 września natomiast SN wystosował trzy kolejne pytania prejudycjalne w
sprawie m.in. niezależności sędziów SN. W odniesieniu do wszystkich
tych pytań SN również wystąpił o zastosowanie trybu przyspieszonego.

Niezależnie od SN pytania prejudycjalne do TSUE w sprawie
niezawisłości sędziowskiej w kontekście wprowadzanych w Polsce zmian
oraz gwarancji niezależnego postępowania dyscyplinarnego wobec sędziów
zadały również w ostatnim czasie Sąd Okręgowy w Łodzi i Sąd Okręgowy w
Warszawie.

]]
Więcej informacji

Prawo budowlane w Polsce

Prawo budowlane – najważniejsza polska ustawa z zakresu projektowania, budowy, nadzoru, utrzymania i rozbiórki obiektów budowlanych oraz zasad działania organów administracji publicznej w tym zakresie.

Ustawa reguluje także sprawy związane z:

  • ochroną środowiska podczas działań związanych z wykonywaniem rozbiórek, wznoszenia nowych obiektów i ich utrzymania
  • miejscem realizacji inwestycji i sposobem uzyskiwania pozwolenia na budowę oraz rozbiórkę, a także określeniem rodzajów robót budowlanych i budów niewymagających pozwolenia na budowę
  • oddawania obiektów budowlanych do użytkowania
  • prowadzeniem działalności zawodowej osób związanych z budownictwem (uprawnień do wykonywania samodzielnych funkcji w budownictwie, tzw. uprawnienia budowlane) i ich odpowiedzialnością karną i zawodową
  • prawami i obowiązkami uczestników procesu budowlanego
  • postępowaniem w wypadku katastrofy budowlanej.

Pierwszy akt prawny, w którym można dopatrywać się odpowiednika obecnej ustawy Prawo budowlane, powstał 16 lutego 1928 roku. Było to rozporządzenie Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej o „prawie budowlanym i zabudowaniu osiedli”. Przepis ten był bardzo obszerny, liczył aż 422 artykuły i jako rozporządzenie wydany został z mocą ustawy (wg przedwojennych uregulowań prawnych zawierał artykuły). Tak duża liczba umieszczonych w nim artykułów absolutnie nie oznacza jednak, że był on bardziej złożony i skomplikowany od obecnych przepisów. Jego objętość wynikała wyłącznie z prostego faktu, że obszar kodyfikacji w nim zawartej był bez porównania szerszy niż w obecnej ustawie Prawo budowlane. Oprócz dzisiejszych kwestii wchodzących w sferę zainteresowania Prawa budowlanego znalazły w nim miejsce liczne zagadnienia z zakresu dzisiejszej ustawy o gospodarce nieruchomościami, ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym, ochrony przeciwpożarowej, prawa cywilnego, ustawy o drogach publicznych, prawa lokalowego czy wreszcie dzisiejszych przepisów techniczno -budowlanych dla części obiektów budowlanych.

Ostatni przedwojenny tekst jednolity rozporządzenia z 1928 roku ukazał się w Dzienniku Ustaw nr 34 z 17 kwietnia 1939 roku pod pozycją 216.

Dowodem uniwersalności przedwojennego prawa budowlanego może być fakt, że zostało ono zastąpione przez nowe przepisy dopiero po ponad 33 latach, 13 sierpnia 1961 roku, kiedy to jego miejsce zajęła ustawa Prawo budowlane z 31 stycznia 1961 roku, opublikowana w Dzienniku Ustaw nr 7 z 1961 roku pod pozycją 46.

Ówczesna, pierwsza polska powojenna ustawa budowlana, była już znacznie odchudzona, liczyła zaledwie 96 artykułów i przetrwała jako akt obowiązującego prawa przez kolejnych blisko 14 lat, aż do l marca 1975 roku. O jej precyzji i jednoznaczności oraz adekwatności w opisie procesu budowlanego rzeczywistości lat 60-tych może świadczyć fakt, że w okresie wspomnianych 14 lat dokonano zaledwie dwóch niewielkich nowelizacji jej pierwotnego tekstu.

Od l marca 1975 roku weszła wżycie kolejna, nowa ustawa Prawo budowlane. Jej wprowadzenie związane było z przeżywanym w tym okresie znacznym ożywieniem gospodarczym, związanym z chwytliwym hasłem „budowy drugiej Polski”, w sposób szczególnie duży przekładającym się na skalę rozpoczynanych i prowadzonych wówczas inwestycji budowlanych.

Ustawa ta zawierała tylko 71 artykułów, a ważniejsze zmiany to likwidacja funkcji inspektora nadzoru inwestorskiego (na całe 6 lat, aż do roku 1981, kiedy to w jednej z kolejnych nowelizacji inspektor nadzoru wrócił do tekstu ustawy), zniesienie wymogu zdawania egzaminu przy nabywaniu uprawnień budowlanych, zwanych wówczas „stwierdzeniem posiadania przygotowania zawodowego do pełnienia samodzielnej funkcji technicznej w budownictwie”, itd.

Transformacja ustrojowa początku lat 90-tych wymusiła rozpoczęcie prac nad całkiem nowym prawem budowlanym. Liczne rządowe, resortowe i środowiskowe projekty nowej budowlanej ustawy zasadniczej zostały scalone w 1993 roku w jeden rządowy projekt nowej ustawy i ostatecznie w dniu 7 lipca 1994 roku Sejm przyjął nową ustawę Prawo budowlane, z datą jej wejścia w życie określoną na l stycznia 1995 roku.

Formalnie obowiązuje ona do dnia dzisiejszego, z tym, że ilość nowelizacji, jakim podlegał jej tekst w ciągu 17 lat od momentu wprowadzenia powoduje, że już tylko w bardzo małym stopniu obecne jej zapisy przypominają te, z którymi mieliśmy do czynienia na początku roku 1995.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *